a little story from greece

För en månad sedan var jag nyanländ till Aten.
Vi mellanlandade i Zürich och resan tog ungefär tre och en halv timme totalt. Därefter väntade en bussresa från flygplatsen in till Plaka, den gamla stan i Aten där vi skulle stanna två nätter. 
Den första dagen i Aten spenderades med vänner hemifrån som flyttade dit förra sommaren. De arbetar för Skandinaviska kyrkan där. Vi var ute och fick se stan och åt tillsammans på Thespis - Atens absolut bästa restaurang med en jättetrevlig ägare. Andra dagen bestod av att ströva runt i Plaka och gå ner till Bazaar-området där alla affärer finns. Morgonen därpå åkte vi med The Flying Dolphin över till Skopelos där vi stannade sex nätter.
Skopelos är nog min favoritplats på jorden, än så länge, eller så delas den med Alghero... men ja. Bra var det i alla fall. Alla var trevliga, killarna var snygga och allt var bara helt perfekt. Jag hade lätt kunnat stanna där mycket längre.
Vi bodde på två olika hotell. Resan började med fyra nätter på Stella studios och de två sista nätterna bodde vi på Del Sol. Trevliga ställen båda två. Dagarna bestod av bussresor till och från de otroligt vackra stränderna, god mat och mys i Skopelos stad. En dag åkte vi över till Alonissos också, med en stor båt som hade glasbotten så man kunde se ner i vattnet.
När tiden på Skopelos var slut åkte vi till Skiathos med The Flying Dolphin, som är en färja om ni inte redan gissat det, det tog ungefär en timma tror jag. Där stannade vi sen i fyra nätter till. Vi bodde på Pandora studios där det fanns katter och alla hade ett varsitt rum med dubbelsäng. Det var jättefint och jag har insett hur skönt det är att ha en fläkt på rummet. Det blev mer buss och mer stränder, mer god mat och mer människor. Skiathos stad är inte alls liak lugnt och stilla som Skopelos stad och jag måste nog säga att jag föredrar Skopelos.
Sen åkte vi med färjan tillbaka till Aten igen för att stanna en natt och på dagen därpå ta flyget hem.
Grekland skiljer sig mycket från Sverige. Inte bara den ekonomiska delen...
Vattnet ska inte drickas, man köper vatten på flaska. Som på många andra ställen förvisso.
På de flesta ställen kan man inte spola ner papper i toaletten eftersom de inte klarar av det. Istället finns det en papperskorg bredvid.
Det är hemlösa katter och hundar överallt, de tigger på restaurangernas uteserveringar, följer efter en på gatan och ligger i varenda hörn. Jättejobbigt för mig som bara ville ta med dem allihopa hem...
Alla människor är mycket trevligare... förutom en gubbe som spelade Afrikanskt piano eller något. Men han var den enda otrevliga jag mötte.
Nu har ni fått en snabbgenomgång av min resa. Den kunde ha skrivits bättre, längre och finare, men nu får det bli så här.
Ska jag sätta igång med del 2 av bilderna kanske?
Och sen skriva om veckan på Ven?
Herregud.

Hörs snart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback